Filmový příběh

Tato tematická dvojice večerů by mohla nést podtitul Když dva dělají totéž, není to totéž. Jak se na filmové vyprávění, se všemi jeho (a)typickými rysy, dívá praktik, který příběhy vymýšlí, a jak na filmové dílo pohlíží teoretik, který je analyzuje až v okamžiku, kdy je vyprávění v konečném, neměnném stavu? Ačkoli je předmětem jejich zájmu jeden a ten samý aspekt filmu, jejich postavení ve vztahu k životnímu cyklu filmu podmiňuje odlišné nazírání na filmový příběh. Přijďte si rozšířit obzory a poslechnout si, jakými motivacemi je v dnešní době vedena ruka scenáristy a jakým způsobem výsledná podoba narace pracuje podle teoretika vyprávění.

FISH TANK
Fish Tank, Andrea Arnold, 2009, Velká Británie, Nizozemsko, anglická verze/české titulky, 123 min
21. března 2016Příběh o dospívající dívce žijící v chudé čtvrti anglického Essexu, jejímž jediným zájmem je tanec, vybral pro večer se studentským kinem Obzory scenárista Štěpán Hulík, autor kritiky opěvovaného scénáře k televizní sérii Hořící keř. Proč vybral právě film anglické režisérky a scenáristky Andrey Arnoldové? A proč se jej na to nezeptáte sami? Přijďte si na oslavu jarní rovnodennosti poslechnout o tom, jak přemýšlí scenárista o příběhu filmu, který teprve bude zfilmován. Jak se píše scénář pro společnost, jakou je HBO, nebo jaké je postavení scenáristy v procesu výroby filmu.

Jak vám rozšíří obzory
O profesi scenáristy existuje mnoho mýtů. Například to, že se píše s dlouhým é. Scenárista ve studiovém systému, kdy měl blíže k dělníkovi než k tvůrci, odporoval představě rozervaného umělce ponořeného do vlastního světa. Jak ale takový scenárista pracuje dnes? Česká scenáristika prý nezažívá nejlepší časy. Přijďte si rozšířit obzory a místo lamentování si poslechnout o tom, jak se to dělá správně.

Kdo vám rozšíří obzory
ŠTĚPÁN HULÍK
Štěpán Hulík je český filmový historik a scenárista. Vystudoval Filmovou vědu na FF UK a scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Za rozšířenou verzi své diplomové práce o počátcích normalizace ve filmovém studiu Barrandov Kinematografie zapomnění (2011) získal cenu Magnesia Litera a zvláštní cenu poroty Českého filmového a televizního svazu FITES. Debutoval trojdílným televizním filmem Hořící keř (2013) a za tuto minisérii obdržel Cenu české filmové kritiky 2013 za nejlepší scénář, Cenu RWE pro objev roku a Českého lva.


JEDEN MUSÍ Z KOLA VEN
Tinker Tailor Soldier Spy, Tomas Alfredson 2011, anglická verze/české titulky, 122 min
29. března 2016 Také se vám už někdy stalo, že jste si zašli do kina, a když se vás následující den někdo zeptal, o čem to bylo, nějak už jste si nemohli vzpomenout? Přijďte na úterní večer se studentským kinem Obzory a naučíme vás, jak si pozorněji všímat specifické řeči, kterou používá filmové médium.
Na anglickém dramatu o špionážních aktivitách ve Spojeném království v době studené války vám přiblíží téma filmového vyprávění (narace) filmový teoretik a pedagog filmové vědy Radomír D. Kokeš. Cenami ověnčený film podle literární předlohy Johna le Carré, Jeden musí z kola ven, se podařilo přenést do filmové podoby tak, že divák jednoduše neodtrhne oči. Pokud to totiž udělá, mohl by snadno ztratit nit. Film ale navzdory komplikovanosti špionážního příběhu neztrácí díky důmyslně a efektivně využívaným vyprávěcím prostředků na srozumitelnosti

Kdo vám rozšíří obzory
RADOMÍR D. KOKEŠ
Radomír “Douglas” Kokeš je filmový teoretik, který působí na Ústavu filmu a audiovizuální kultury Masarykovy univerzity. Zkoumá dějiny stylu a vyprávění v české kinematografii, zákonitosti výstavby hollywoodských filmů, povahu seriálových fikčních světů a dějiny neoformalistické poetiky. Předsedá Brněnskému naratologickému kroužku a píše filmovědný blog Douglasovy poznámky. Jeho nejnovější publikací je Rozbor filmu (2015).

Comments are closed