Produkce

Jedním z nejméně viditelných aspektů filmu, který bývá opomíjen divákem obeznámeným pouze s hotovým filmem, je filmová produkce. Přitom právě zde je třeba hledat původ úspěchu či selhání výsledného filmu. Poslední dvojice večerů studentského kina bude hostit dva úspěšné české producenty, kteří nám poodhalí fungování českého filmového trhu, možnosti financování odlišných typů filmových projektů a skutečnou náplň svojí práce. Pokud vás při slově producent napadne chlápek v obleku s kufříkem plným peněz v jedné ruce a s bičem na umění oddaného režiséra v ruce druhé, přijďte si rozšířit obzory a zjistit, jak je to s s producenty doopravdy.

ALOIS NEBEL
Alois Nebel, Tomáš Luňák, ČR, 2011, česká verze, 81 min
19. dubna 2016Pochmurný příběh výpravčího Aloise Nebela se stal vizuálním experimentem české produkční společnosti Negativ, která vsadila na v českém filmovém prostředí nevyzkoušenou animační techniku, tzv. rotoskopii, kdy se film natočený s živými herci překreslí okénko po okénku, záběr po záběru do animovaného filmu. Filmovému zpracování se tak podařilo ve velké míře zůstat věrný své komiksové předloze.
Pavel Strnad, který ještě během svých studií produkce na pražské FAMU založil vlastní produkční společnost Negativ a dnes se může ve svém portfoliu chlubit jedněmi z nejambicióznějších filmových projektů vznikajících v České republice, nám skrz vlastní zkušenost představí, co vše předchází onomu kouzelnému okamžiku, kdy se v kině zhasnou světla a my, obyčejní smrtelníci, si můžeme užít nový film. Kolik taková kratochvíle vlastně stojí a kde na ni seženete peníze? Jakou roli má producent v tvůrčím procesu, který výroba filmu doprovází? Co se děje s filmem, když je dokončen a je třeba jej dostat k divákovi?

Jak vám rozšíří obzory
Beseda vedená formou rozhovoru mezi Pavlem Strnadem a Petrem Szczepanikem vám zprostředkuje odpovědi na otázky týkající se finanční stránky natáčení filmu, tedy oblasti, se kterou jsou producenti nejčastěji spojováni. V myslích obyčejných smrtelníků se mezi slovem producent a peníze často staví rovnítko. Obzory vám ale dokáží, že produkční stojí za mnohem větším kusem práce než jen za sháněním financí.

Kdo vám rozšíří obzory
PAVEL STRNAD
Filmový producent a koporducent, spoluzakladatel společnosti Negativ, kterou spolu s Petrem Oukropcem založil ještě během studií na pražské FAMU v roce 1995. Nyní je Negativ je jednou z předních filmových produkcí v České republice. Zaměřuje se především na autorské filmy a projekty s mezinárodním potenciálem. Mezi filmy produkované Negativem patří Návrat idiota, Rok ďábla, Štěstí, René, Protektor, Alois Nebel nebo Fair Play.

PETR SZCZEPANIK
Filmový teoretik a historik, který se ve své rozsáhlé vědecké činnosti věnuje mimo jiné aktuálně velmi progresivnímu tématu filmové vědy, tzv. produkčním studiím. Pro Státní fond kinematografie vypracoval spolu s badatelským týmem z Masarykovy univerzity Studii vývoje českého hraného kinematografického díla, ve které mapuje současné prostředí českého filmu, konkrétně ve fázi příprav filmu k natáčení.


GOTTLAND
Gottland, Viera Čákanyová, Petr Hátle, Rozálie Kohoutová, Lukáš Kokeš, Klára Tasovská, ČR 2014, česká verze, 105 min
26. dubna 2016 Vizuálně působivá povídková koláž představující zcela jedinečný pohled na českou společnost 20. století se nyní objeví i na velkém plátně kina Scala! Film inspirovaný knihou polského reportéra Mariusze Szczygiela nabízí neotřelou reflexi našeho národního chování, která je prezentována na osudech několika významných lidí. Jakým způsobem utkvěl v českém povědomí již dávno zničený žulový monument Stalina? V co se nakonec přetvořila původní baťovská idea pásové výroby? A podnítila snad tragická sebevražda Zdeňka Adamce lidi k úvahám nad současnou situací ve společnosti?
Jedna ze současně nejzajímavějších produkčních společností, které na českém filmovém trhu operují a která přinesla velké tvůrčí překvapení v podobě minisérie společnosti HBO o Janu Palachovi, Hořící keř, je sama o sobě malým produkčním zázrakem, neboť dokazuje, že mladý věk nepředstavuje zas až tak velkou překážku v konkurenčním produkčním prostředí. Čerstvý absolvent katedry produkce na pražské FAMU má ve svém portfoliu kromě Hořícího keře od polské oscarové režisérky Agnieszky Holland a připravovaného seriálu pro HBO Pustina také několik dokumentů (Pevnost, Jáma). V čem se liší práce producenta na hraném a na dokumentárním filmu? A jak to vypadá, když si mladý člověk založí v České republice vlastní produkční společnost a co znamená spolupracovat s firmou formátu HBO?

Jak vám rozšíří obzory
Jak se liší práce producenta na hraném a na dokumentárním filmu? Jak to vypadá, když si mladý člověk založí v České republice vlastní produkční společnost, a co znamená spolupracovat s firmou formátu HBO? Jaké motivace stojí za rozhodnutím uvádět film jen na místech, která jen stěží připomínají kinosál? Odpovědi na tyto a další otázky se dozvíte na závěrečném večeru se studentským kinem Obzory.

Kdo vám rozšíří obzory
TOMÁŠ HRUBÝ
Producent hrané i dokumentární filmové tvorby v produkční společnosti Nutprodukce. Ještě během studií na pražské FAMU vytvořil s Pavlou Kubečkovou v koprodukci se společností HBO televizní minisérii o Janu Palachovi Hořící keř, který získal dvanáct Českých lvů, včetně jednoho za nejlepší film. Neméně úspěšné jsou ale i dokumenty, které Tomáš Hrubý zaštítil jako producent, Pevnost, Velká noc a Jáma. Dokumentární snímek Gottland, který studentské kino Obzory uvede, se tvůrci rozhodli promítat výhradně na “zvláštních” místech jako je letiště, nádraží nebo v továrně.

Comments are closed