Žánr

Někdo chodí do kina na horory, někdo radši vezme holku na romantickou komedii. Podle jakých znaků si ale filmy řadíte do žánrových škatulek? Stačí vám popisek v programu kina? Dva úterní večery poodhalí, nejen jak je žánr reflektován společností, ale jak žánr s touto reflexí dále pracuje a zapracovává ji do vlastních principů. Kinematografie je živá a jako taková se také pro své přežití musí přizpůsobovat okolním podmínkám a požadavkům svých diváků. Žánrové filmy nejsou, navzdory své schematičnosti, žádnou výjimkou.

MATRIX
The Matrix, Andy a Lana Wachovski, USA/Austrálie 1999, anglická verze / české titulky, 131 min
8. března 2016 Kdo by neznal příběh hackera s kamennou tváří, jeho sexy holky v latexu a mentora v černých brýlích bez nožiček? Kdo z nás ale může říct, že oblíbené bojovníky proti strojům viděl na velkém plátně? Konečně budete moci na tuto otázku odpovědět kladně. K tomu vám Jakub Macek poodkryje, jaký přístup k technologiím převládal v devadesátých letech, kdy kultovní snímek Matrix vznikl. A možná odhalíme i šokující tajemství našeho technologického světa. Přijmete naši výzvu? Vezmete si červenou nebo modrou pilulku?

Jak vám rozšíří obzory
Tento večer věnujeme tématu nových médií, které jsou na jednu stranu důkazem o lidské touze po neustálém technologickém vývoji, ale na stranu druhou jsou možným prostředkem ke zneužití. To, jak se s touto dvojakostí technologií vypořádává kultura, se často projevuje různými trendy v populárních sférách umění. O tom, jaký přístup k technologiím převládal v devadesátých letech, ve kterých vznikl kultovní snímek Matrix, pohovoří Jakub Macek.

Kdo vám rozšíří obzory
JAKUB MACEK
Jakub Macek je sociolog médií působící jako odborný asistent na Katedře mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Kromě problematiky nových médií a kyberkultury se zabývá také tématem fanouškovství a vztahu fanoušků k objektu jejich touhy. Vedle odborných textů z oblasti mediálních studií a sociologie je také autorem vědeckofantastické beletrie.


96 HODIN
Taken, Pierre Morel, 2008, Francie, USA, Velká Británie, anglická verze/české titulky, 93 min
15. března 2016 Vzkaz všem zločincům Evropy: Když plánujete unést americkou dívku, předem zjistěte, jestli její táta není rytíř Jedi nebo agent ve výslužbě Liam Neeson. Jednou věcí si můžete být jisti – najde si vás a zabije. Nebo alespoň pořádně praští do krku. Nenechte si ujít tento dramatický akční snímek evropské společnosti EuropaCorp pod záštitou nejameričtějšího evropského tvůrce Luca Bessona. S Obzory přichází tento týden téma skoro tak staré jako kinematografie sama: Hollywood vs. Evropa.

Jak vám rozšíří obzory
O této „opozici“ stále převládají docela jasné představy, ve kterých mocný Hollywood, topící se v penězích z mainstreamových blockbusterů natočených podle jedné šablony, posměšně shlíží na rachitickou evropskou kinematografii, poslední baštu uměleckého filmu. Podíváme-li se však pod povrch politiky hollywoodských studií i kinematografií jednotlivých evropských států, toto antagonistické postavení přestává být už tak jednoznačné. A možná si všimneme, že to ani není pouze otázka posledních několika desítek let, kdy se z „nepřátelského“ vztahu Hollywoodu a Evropy stala závislost mnohem komplexnější, než jakou běžný divák vnímá.

Kdo vám rozšíří obzory
Lektorský úvod: Studentky filmové vědy Lucia Brutovská a Veronika Lengálová

Comments are closed